Bittert bloggande

När man har ett exalterande yrke som säljare på en stor metropol som Bergens tågstation möter man många olika sorters människor. Och det är alltid lika överaskande när man inser hur många av dessa människor som är dumma. Alltså, inte bara lite smått puckade eller blåsta utan riktigt riktigt dumma. Just nu tänker jag främst på turister. Idag har minst 50% av mina kunder varit turister och 80% av dessa har utan tvivel saknat ett par hästar i besticklådan. Som turist eller besökare har man rätt att till en viss gräns ställa korkade frågor men det finns gränser. "Is this the train station?" - Nej perrongen och biljettkontoret är en bluff och alla tågen är mina privata inte på något sätt till för allmänheten. Se dig omkring för helvete! 
Jag vet inte vad jag ska säga när människor pekar på vår färdigpaketerade lasagne och frågar "är den här lagad idag". - Ja visst faktum är att vi har ett helt gäng med högutbildade kockar bakom kulisserna i denna lilla kiosk. Och om en till idiotförklarande amerikan ställer frågan ”do you speak english” och ser sådär irriterande överlägsen och fejk-ödmjuk ut och så kommer jag skjuta mig skälv. Vad tror de egentligen – nej faktiskt det engelska språket har inte ännu nått hit till Europas rikaste land här finns bara isbjörnar och lusekoftor.

Som ni kanske redan har förstått har jag kanske inte varit världens mest tålmodiga och välvilliga butiksbiträde idag och detta beror på flera olika fraktorer. Mest på att mina kunder är irriterande och intelligensbefriade människor som inte är värdiga ansträngningen (okej hårt men då klockan passerat 24.00 är det ocensurerat som gäller....). Men det beror även på att jag missade den varmaste och soligaste eftermiddagen vi haft här på månader. Precis när sommaren var över så gör Bergen ett ryck – helt otroligt! Fick endast en appetizer av detta fantastiska väder då jag var tvungen att pallra mig till jobbet på eftermiddagskanten. Men skulle denna varmfront nu mot all förmodan bli kvar här i väst en dag till så blir det utan tvivel en fjell tur under morgondagen. Så hoppas för alltivärlden att jag inte vaknar till det alltför bekanta ljudet av regn. Hoppas hoppas hoppas.....

Ett Bergen i solsken är ett Bergen att älska


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0