Min Norgepermission

Mina fötter nådde äntligen svensk mark i helgen. Fyra dagars Comma-befriad ledighet och jag var grymt förberedd för den långa men bekväma tågresan jag hade framför mig. Jag hade verkligen sett fram emot 7 timmars ostörd kvalitetstid tillsammans med min Ipod under komforten som NSB-resenär. Men när jag klev ut på perrongen i torsdagsmorse fanns det inget Oslo-tåg i syne. Som vanligt var jag väl ute litegrann i sista minuten men SÅ sen var jag faktiskt inte. Fick snart reda på att tåget var inställt och ”buss ersatte tog”. Nog för att jag är mer än van bussresenär men 9 timmars bussresa utan mental förberedelse känns sådär faktiskt… Inte nog med att det var buss, jag blev dessutom tvungen att medvetet sätta mig på fel buss då min Express - Oslo var fullsatt. Irriterande andra människor som alltid ska vara ute i så förbannat god tid.


Så jag åkte mot Drammen istället (”- Vi löser det på vägen…”). Turen var bökig men andlöst vacker. Vi åkte längst med djupa fjordar och sedan upp i de snötäckta fjällen.  Ju närmare Sverige vi kom ju tråkigare blev landskapet. Till slut var det rena rama Östgötaslätten. Blev sedan avsläppt på en random shellstation mitt ute i ingenstans med inget till tröst förutom en mycket fåordig metalkille. Efter en stund kom det en buss och plockade upp oss men sedan missade jag anslutningen i Oslo. Fick då en liten flashback från Fias och min natt på Heathrow när vi på grund av försening missade vårt flyg till Hongkong. Denna komplikation var dock inte alls lika svår att lösa men den resulterade inte heller i en natt på lyxhotell med tillhörande frukostbuffé.


Till slut nådde jag i alla fall Göteborg och möttes på stationen av en glad Ylva som genast gav mig en sjuhelvetes uppdatering i hennes senaste bravader och äventyr. Torsdagen bestod endast av prat. Oavbrutet prat. Vi hade mycket att ta igen men det kändes som vi lyckades ganska bra:) På fredagsförmiddagen lalade sedan den stackars studenten iväg till skolan medan jag gick lös på Göteborgs gator. Shoppade loss lite grann och mötte sedan upp med Ylvan för en tripp till Systembolaget där jag förundrades över de fantastiska priserna. Bunkrade upp rejält, det är ju inte varje dag man befinner sig i billiga Sverige. Nu klarar jag mig ett tag:) På kvällen dansade vi sönder till 90-talslåtar på Chalmers studentkrog och jag var i mitt esse. Åtminstone i mitt eget huvud.  På det hela taget en mycket lyckad kväll!


Resten av helgen fortsatte i samma goda anda. Lördagskvällen spenderades med min kära Åsa och även Linda som lämnat Norrköping och ärade oss med sitt söta sällskap. Det riktigt osade Bergensisk kamratskap och vi smed planer inför en framtida återförening i varmare klimat. Hann även med att möta Sofie över en trevlig och delikat thai-middag och innan jag lämnade Sverige lyckades jag och Linda hamna i flera prekuliära situationer involverande en äventyrlig och gratis taxiguidning samt rom och cola på centralstationen.

Hemfärden gick utan vidare komplikationer och jag hade till och med tid för en mysig frukost med kusin Charlotte i Oslo.


Jag återvände till Bergen kl 14.52 på måndagen.


15.00 var jag tillbaka på jobbet.
  


Känner att detta inlägg kräver en bild men då min kamerasladd är på vift får använda er fantasi.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0